Verhuisd



Let op: Neder-L is verhuisd naar www.neerlandistiek.nl

dinsdag 21 mei 2013

Een mens leert het meest van discussie


Taalkunde online leren.

 Door Marc van Oostendorp


- Hoezo? Vertel op?

- Nou, in ieder geval geldt dat voor mezelf. Ik leer nooit zoveel van een boek of van een lezing of een hoorcollege als wanneer ik aanwezig ben bij een levendige discussie over het onderwerp.

- Zodat je vragen kunt stellen.

- Liefst wel. Maar zelfs als ik alleen maar aanwezig ben, helpt het horen van verschillende stemmen mij om de stof beter te begrijpen. En dat laat het me weer beter onthouden.

- De socratische methode.

- Hoezo?

- Socrates had kritiek op de nieuwe media van zijn tijd, het schrift. Hij vond dat je lui werd van geschreven tekst, dat een mens alleen werkelijk kon leren in interactie met zijn leraar...

- ... en dat weten we ironisch genoeg weer alleen doordat Plato die dialogen opschreef. Maar inderdaad, de socratische manier van leren is mijn ideaal. En volgens mij zijn de moderne media, de weblectures, daar heel geschikt voor. Al worden ze helaas nog te weinig daarvoor gebruikt.

- Je bedoelt zoiets als de flipped classroom?

- Wat is dat?

- Nou, in het traditionele onderwijs gaat de student naar college om een verhaal te horen en oefent hij dan thuis de opdrachten. Met de nieuwe media kijkt de student thuis naar een video van het hoorcollege en komt naar college om te oefenen. De docent heeft daar ook meer tijd voor omdat hij die video al een paar jaar geleden heeft opgenomen.

- Dat lijkt me een begin, maar ik zou die video zélf dan ook niet zo statisch willen maken. Waarom moet dat een hoorcollege zijn? Mij lijkt het beter als het een werkcollege is.

- Leg uit.

- Je selecteert twee of drie goede studenten – goed in de zin dat ze goede vragen kunnen stellen en ook verder betrokken meedoen. Ze moeten ook niet bang zijn om gefilmd te worden. Met hen bespreek je de stof, terwijl er meerdere camera's en microfoons zijn – niet alleen voor de docent, maar ook voor ieder van de studenten.

- Ah, ik snap het. Op die manier raakt de kijker thuis betrokken bij de discussie en gaat zich met de studenten identificeren en zo actief meedenken.

- Precies. Heb jij dat ook niet, dat je Plato leest, en af en toe nog wel wat zou willen doorvragen waar Socrates' gesprekspartners het laten afweten?

- Tja, ik weet niet of ik me met pakweg Cratylus zou willen vergelijken. Maar het klinkt interessant! Waar kan ik hier meer over lezen?

- Toch weer lezen! Affijn, ik heb afgelopen vrijdag een presentatie gegeven in Leiden, waarin deze ideeën (op het eind) even aan de orde komen. Ik wil er de komende tijd mee experimenteren. Maar de presentatie (hij staat hierboven) is verder misschien ook wel interessant voor je. Hij bevat een aantal geslaagde en minder geslaagde voorbeelden van materiaal op het internet over taal en taalwetenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.